Sfaturi practice necesare realizarii cu succes a unei machete

 

1.            Pregatirea

Verificati, in conformitate cu prospectul insotitor, existenta tuturor ramelor cu piese, daca acestea sunt calitativ intacte, sunt fara defecte sau lipsuri, precum si existenta componentelor din plastic transparent. Verificati de asemenea, existenta colii cu decaluri.

Daca este posibil, se face o documentare cat mai completa si din alte surse (planuri, schite cu detalii, profile color, etc.) despre macheta ce urmeaza a fi construita.

Studiati cu atentie prospectul, identificati partile componente ale machetei si modul lor de asamblare. Insusiti-va si respectati pasii si secventele constructive indicate in prospect.

 

2.            Decuparea pieselor de pe rame si debavurarea lor

Pentru acest lucru aveti nevoie de un clestisor asemanator cu cel folosit de electronisti sau cu cel din trusa de manichiura si de un cuter sau bisturiu bine ascutit. Decuparea se face cu ATENTIE, taind doar „puntile” de legatura dintre rama si piesa. Daca utilizam cuterul, taierea nu se face apasand cu lama pe „punte”, ci se trece cu taisul de mai multe ori peste „punte”, pana cand aceasta este taiata.

Decuparea se va face incepand cu piesele mari si se va continua cu piesele mai mici. Piesele mai mici vor fi lasate prinse de o bucata de rama, intr-un singur punct, pentru a putea fi vopsite mai usor.

Piesele cu montare stanga si dreapta, etc. se vor numerota, (folosind un pix tip carioca „permanent”) , cu numerele din planul de asamblare pentru a putea fi montate corect.

Dupa decupare urmeaza debavurarea: aceasta are drept scop indepartarea resturilor, mai mari sau mai mici, ce apar pe piese la locul de imbinare a partilor componente ale matritei. Bavurile se indeparteaza cu un cuter foarte ascutit si cu multa rabdare.

 

3.            Vopsirea pieselor pentru interiorul machetei

Pentru inceput, se vor vopsi componentele ce se monteaza in interior, acestea nemaifiind accesibile dupa asamblare. Culorile necesare sunt indicate in prospect.

 

4.            Asamblarea

Inainte de a efectua aceasta operatie, se incearca asamblarea componentelor la „rece”, adica fara lipici, pentru a proba potrivirea lor. Daca este cazul, se vor face mici retusuri. Pentru lipit, se pot folosi solutiile recomandate de producator, lichide sau vascoase.

Lipiciul se depune cu atentie, in cantitate mica pe ambele suprafete ale pieselor ce trebuie lipite, fie cu pensula, fie cu varful picuratorului. Lasati lipiciul sa se usuce cateva secunde, in acest stadiu se mai pot face eventuale retusuri de pozitie.

Pentru ca, in cazul scurgerilor accidentale, daunele sa fie minime, in timpul ungerii cu lipici, piesa se tine in asa fel incat lipiciul sa se scurga pe partile neesentiale. De exemplu: fuselajul unui avion se va tine cu concavitatea in jos, cu inclinatie spre dreapta in acest mod eventualul lipici se va scurge in interiorul piesei sau pe masa.

Dupa asamblare si pana la uscarea definitiva ce da rigiditatea necesara (cateva ore), piesele mari se vor tine in pozitie folosind banda adeziva, cleme sau elastice.

 

 

5.            Pentru avioane

Dupa lipirea trenului de aterizare, vom tine avionul fie pe „chituci” montati sub aripa, fie cu extradosul in sus pana la uscarea definitiva (cam 10-12 ore). In acest fel nu vom avea surpriza „crancanarii” jambelor.

Parbrizul, cupola, si, in special, partile clare se vor lipi cu un adeziv ce nu ataca plasticul. Nu folositi lipici de tip superglue pentru lipirea cupolei, acesta se poate matui. Asamblarea se incepe cu montarea partilor componente ale cocpitului, vopsite in prealabil, apoi a aripilor, a motoarelor si a capotajelor acestora. Partile componente ale cocpitului se introduc in fuselaj, apoi acesta se lipeste. Dupa uscarea completa, fuselajul, aripile, capotele motoarelor se finiseaza pe linia de lipire, folosind hartie abraziva uda, cu ATENTIE, pentru a nu distruge detaliile din zona de lipire. Dupa aceasta operatie se face asamblarea finala a fuselajului, aripilor, profundoarelor, capotelor motoarelor, etc.

 

6.            Vopsirea

Pentru vopsire se pot utiliza atat vopsele de tip email, cat si vopsele de tip acrilic sau laquer, ce sunt indicate de producatorul kit-ului in prospectul ce insoteste produsul sau a documentatiei avute la dispozitie. Inainte de vopsire, macheta se spala cu apa calduta si putin detergent pentru a indeparta urmele de praf de la finisare precum si a amprentelor de grasime.

Pentru prinderea pieselor mici, in special, in vederea vopsirii sunt mai multe metode:

-in gaurile existente in unele piese ex: (roti, tunuri, podeaua cocpitului) se introduc tije (resturi de rame) usor conice la un capat ce se blocheaza in aceste gauri, prin presare;

-piese mici, pot ramane prinse pe rama intr-un punct cu daune minime.

-cu varful unui ac mic incalzit usor se inteapa piesa intr-o zona „invizibila” dupa asamblare ex : (spatele bordului, fundul unui scaun);

-pe o spatula (cea de la inghetata pe bat e foarte buna) se depune un pic de banda adeziva cu fata dubla pe care se lipeste piesa.

-piesa se prinde intr-o penseta inversata sau un „crocodil” procurat de la magazinele pentru electronisti.

Pentru vopsirea generala se urmeaza indicatiile din prospect privind culorile si desenul camuflajului.

Pentru vopsire se utilizeaza pensula sau aerograful. Daca desenul camuflajului este complicat se pot folosi masti confectionate prin marirea la dimensiuni necesare a desenului din prospect.

Daca se utilizeaza pensula, vopseaua se va da in doua straturi. Primul strat va fi cu o vopsea mai diluata,iar cel de al doilea se va da NUMAI dupa uscarea COMPLETA a primului (cel putin 12 ore), cu o vopsea putin sau deloc diluata. Pensula va avea o miscare cat mai uniforma, intr-un singur sens.

 

7.            Transferul decalurilor

Se atrage atrage atentia ca decalurile se depun doar pe SUPRAFETELE LUCIOASE. Daca suprafata de vopsit este mata, locul unde vor fi transferate decalurile se va „lustrui” cu o bucata de pasla, pana cand suprafata devine lucioasa. Se pot folosi solutii „decal set” care curata locul si solutii „decal sol” ce  „inmoaie” putin decalul si ajuta la „mularea” lui dupa relieful suprafetei pe care a fost transferat.

Se procedeaza astfel: intr-o tavita sau farfurioara cu apa, se pune un burete cu dimensiunile 60x60x10 imbibat cu apa. Se decupeaza de pe coala DOAR decalul ce urmeaza a fi transferat si se pune pe burete. Daca decalul se curbeaza NU fortati indreptarea lui, se poate deteriora. In cateva secunde acesta isi revine. Dupa umezirea completa, se verifica daca decalul se deplaseaza pe hartia suport. In caz afirmativ, hartia suport pe care este depus decalul se ia cu o penseta, se pune cat mai bine in pozitia de transfer si, cu ajutorul degetului sau a unei scobitori, se mentine decalul pe pozitie, iar hartia suport se indeparteaza. Se retuseaza pozitia decalului, apoi excesul de apa se indeparteaza prin tamponare usoara, PERPENDICULAR pe suprafata decalului, cu un material absorbant (betisor cu vata la capete).

 

8.            Final

Se monteaza ultimele detalii ce riscau sa fie deteriorate in cursul proceselor de mai sus (antene, hobane, jambele trenului de aterizare, cupola, etc.) si se fac eventualele corectii de culoare, apoi macheta se lacuieste, daca este cazul.

Produs adaugat la Favorite
Produs adaugat la Compara

Utilizam module cookie pentru a va oferi o experienta placuta pe site-ul nostru.

Pentru mai multe detalii consultati Politica privind fisierele cookies.